Mobilny wózek gastronomiczny a franczyza– jak to ugryźć?
Wózki gastronomiczne i wózki barowe –czy franczyza to dobry pomysł?
Franczyza w gastronomii jest bardzo popularna, ale czy ma ona szanse bytu także przy mobilny wózkach gastronomicznych?
W skrócie, franczyza to udostępnienie praw do znaków towarowych oraz know-how osobie trzeciej, która prowadzi firmę pod naszym szyldem. Brzmi interesująco? Moda na franczyzę rozpoczęła się już w XIX wieku! Za protoplastę uważa się Isaaca Singera, producenta słynnych maszyn do szycia “Singer”, natomiast w Polsce model wdrożył prof. Blikle w swojej cukierni. Franczyza w wersji mobilnej gastronomii jeszcze raczkuje, ale już zaczynają się pojawiać pierwsze firmy oferujące ten typ prowadzenia działalności.
W dzisiejszym artykule przyjrzymy się powodom, dla których przedsiębiorcy decydują się na franczyzę. Zobaczymy też czy ten typ prowadzenia działalności jest dla każdego i jak sprawdza się w zestawieniu z mobilnymi wózkami gastronomicznymi, wózkami rowerowymi i wózkami barowymi. Zapraszamy do lektury!
Mobilne wózki gastronomiczne – dlaczego ludzie decydują się na franczyzę?
Czym właściwie jest franczyza i jak się ma do mobilnych wózków gastronomicznych? Tak naprawdę, franczyza po prostu jest utożsamiana z gotowym sposobem na sprzedaż. Przedsiębiorcy chcą się związać z określoną marką, ponieważ liczą, że zagwarantuje im klientów, zadziała jak magnes. To wcale nie jest naiwne myślenie. Decydując się na franczyzę, nie trzeba martwić się o promocję swojego lokalu – zazwyczaj jego renoma jest już znana. Czy jednak rzeczywiście przekłada się to na większą liczbę klientów? Analizując przykład McDonald’sa, możemy sami na swoim przykładzie obserwować, czy zastanawiamy się, wchodząc do lokalu, kto jest faktycznie jego właścicielem. Zdecydowanie częściej w głowie mamy już plan na to, jakie jedzenie sobie zamówimy :)
Także, gdy jesteśmy w obcym dla nas miejscu, widząc restaurację McDonald’s, wiemy czego się spodziewać. W większości przypadków udamy się szybciej właśnie tam, niż do jakiegokolwiek innego lokalu o podejrzanym szyldzie. Podobnie sprawa wygląda z popularna siecią sklepów Żabka, czy innymi sieciami franczyzowymi. Klient wie, czego może się spodziewać decydując się na konkretną markę. Nie musi on obawiać się, że coś pójdzie nie tak. Najczęściej ma już swoje ulubione produkty, wie, gdzie one leżą itp.
Jeżeli chcemy wprowadzić nasz mobilny rower gastronomiczny pod szyld innej firmy, musimy dobrze to przemyśleć. Przede wszystkim, firma ta musi być dla nas znana i w pełni godna zaufania.
Mam biznes mobilny – czy franczyza jest dla mnie?
Otóż, nie ma znaczenia, czy jesteśmy właścicielem wielkiej restauracji, czy wózka barowego – jeżeli decydujemy się na pracę pod szyldem konkretnej marki, egzekwuje ona od nas nasze obowiązki. Franczyza jest modelem, który bez odpowiednich procedur nadzoru może łatwo ulec wypaczeniu. Prowadząc lokal lub biznes z mobilnym wózkiem gastronomicznym pod szyldem franczyzodawcy, należy liczyć się z tym, że nasze pomysły na rozwój muszą zostać zaakceptowane przez właściciela marki. Nie jest to dobre rozwiązanie dla kogoś bardzo kreatywnego i pomysłowego - jeśli masz głowę pełną innowacji, możesz czuć się sfrustrowany narzuconymi z góry regułami. Natomiast jeśli nie wiesz do końca jak rozwiązać pewne kwestie, jest to idealne rozwiązanie. Otrzymujesz know-how, nie musisz martwić się o promocję. Jak to wygląda w praktyce? Twoim zadaniem jest jedynie sprzedawać i dbać o dobre imię marki. Wystarczy, że sprzedajesz określone produkty, a twój wózek rowerowy albo rower gastronomiczny jest oznaczony logiem twojego franczyzodawcy.
Czy praca pod szyldem innej marki w ogóle się opłaca?
Jednak, jak dobrze wiemy, nie ma nic za darmo. Franczyza zazwyczaj kosztuje o wiele więcej, niż podobne przedsięwzięcie realizowane samemu. Za co płacimy? Oczywiście za wiedzę i doświadczenie, a także za markę właśnie. Często jest ona bezcenna, dlatego nie powinno się rozpatrywać ceny franczyzy wyłącznie pod kątem wartości rzeczy materialnych. Cena własnych doświadczeń może być o wiele wyższa, niż ta którą zapłacimy franczyzodawcy.
To my, jako przedsiębiorcy i właściciele mobilnych wózków gastronomicznych, rowerów, wózków barowych itp. powinniśmy ocenić swoje możliwości, mocne i słabe strony. Jeżeli nie czujemy się dobrze w planowaniu strategii promocji i budowaniu wizerunku naszego mobilnego biznesu od podstaw – franczyza jest dobrym wyjściem dla nas.
Natomiast jeżeli od początku chcemy mieć realny wpływ na wizerunek firmy i nawet takie rzeczy jak kolor wózka gastronomicznego chcemy ustalać sami, to jest to znak, aby spróbować swoich sił na własnych zasadach. Mobilna gastronomia to świetna opcja zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców. Dlaczego? Próg wejścia w inwestycję jest dużo niższy w przypadku pojazdów gastronomicznych takich jak wózki barowe, wózki gastronomiczne i rowery gastronomiczne, niż w przypadku kupna lokalu gastronomicznego. To świetny pomysł na start w biznes!
Franczyza – czy sprawdzi się z mobilnymi wózkami gastronomicznymi?
Istnieją w Polsce firmy, które wdrożyły model franczyzy w ten typ sprzedaży. Czy jest to dobra inwestycja?
W tym momencie, kiedy rowerowy biznes dopiero się rozwija, pojawienie się jakiegokolwiek mobilnego wózka gastronomicznego, wózka z kawą czy lodami, przyniesie równie dobry efekt sprzedażowy. Warto zaryzykować i robić coś na własnych zasadach. Jednak nie każdy dysponuje wiedzą i doświadczeniem, aby samemu nadać kierunek rozwoju. W takim przypadku informacje i wsparcie uzyskane od franczyzodawcy będą bezcenne, a nasz mobilny biznes będzie się kręcił z rozmachem!