Kawa z roweru i mobilny ekspres? Twoja pierwsza mobilna kawiarnia może ruszyć już dziś!
Większość z nas chociaż raz w życiu marzyła o własnym lokalu gastronomicznym. Nie ma znaczenia, czy była to restauracja serwująca wykwintne dania, klimatyczna kawiarnia, pub w piwnicy czy wózek gastronomiczny, z którego moglibyśmy sprzedawać hot-dogi.
Niestety nasze wizje zwykle pozostawały w sferze marzeń, gdyż wysoki próg wejścia w inwestycję oraz wyśrubowane wymagania urzędów kontroli takich jak Sanepid skutecznie odstraszały od podjęcia decyzji o założeniu własnej firmy. Rozpoczęcie biznesu gastronomicznego zaczęło być postrzegane jako coś trudnego i nieosiągalnego, choć przecież wcale nie musi tak być!
Rower kawowy i co dalej? Jak zacząć prowadzić mobilny punkt gastronomiczny?
Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że nie trzeba od razu zakładać restauracji w centrum miasta, która pomieści dwieście osób, aby być przedsiębiorcą, który odnosi duże sukcesy w branży gastronomicznej. Czasami wystarczy trochę chęci, wózek kawowy, mobilny ekspres do kawy i biznes kawa z roweru – już kręci się sam! Wózki to również świetny pomysł na start, jeżeli masz zamiar serwować coś do jedzenia. Nie martw się, nie musisz od razu inwestować ogromnych kwot – to kolejny mit odnośnie zakładania własnego punktu gastronomicznego!
Wynajem wózka lub roweru może okazać się rozwiązaniem idealnym na start, to samo tyczy się mobilnej kawiarni. Jedynym ograniczeniem są zatem stereotypy o trudnościach! Kawa z roweru to także gałąź gastronomii, która może przynieść duże zyski i satysfakcję.
Zalety inwestycji w ruchomy punkt gastronomiczny
W poniższej serii artykułów przeanalizujemy krok po kroku proces jaki należy przejść, aby otworzyć mobilną kawiarnię lub zacząć sprzedawać burgery z własnego wózka gastronomicznego. Jednym słowem, ustalimy co należy zrobić, aby otworzyć mobilny punkt gastronomiczny. Wskażemy również alternatywne metody, które dzięki swoim innowacyjnym rozwiązaniom pozwalają na sukces w branży!
Część 1. Rower czy wózek z burgerami? – Specjalizacja naszej działalności
Przede wszystkim musisz się dobrze zastanowić nad profilem swojej działalności. Wolisz sprzedawać lody rzemieślnicze, aromatyczną kawę z roweru, czy burgery z własnego wózka gastronomicznego? Podczas analizy rynku gastronomii, pierwsze co rzuca się w oczy to ilość lokali i ich różnorodność. Od punktów „mydło i powidło”, po wysoko wyspecjalizowane punkty serwujące jeden typ produktu w kilku wariantach. Zadaj sobie pytanie, w czym czułbyś/ czułabyś się lepiej i co jest bardziej efektywne pod kątem sprzedaży. Takie kalkulacje są też bardzo pomocne chociażby przy wyborze sprzętu, który chcesz później kupić lub wynająć.
Obecne trendy pokazują, że coraz więcej lokali zaczyna się specjalizować w wąskiej gamie produktów, co pozwala na ograniczenie ilości potrzebnych surowców, a co za tym idzie redukcję kosztów. Na początku możesz zredukować też koszty poprzez wynajem np. ekspresu. Wąska specjalizacja działalności gwarantuje również mniejszą ilość pozycji w menu, a co za tym idzie, większą szansę na dostosowanie się do docelowych klientów. Jeżeli jesteś nastawiony na konkretny produkt i wiesz, że znajdziesz na niego popyt, nie wahaj się!
Popyt na nasz produkt a własny mobilny punkt gastronomiczny
Wybierając specjalizację należy również zwrócić uwagę na okresy, w których popyt na nasz produkt jest największy. Jest to bardzo istotna kwestia, ponieważ od tego w ogromnej mierze zależy powodzenie biznesu. Punkt z burgerami może pracować cały rok i przynosić regularne zyski, co jest ważne dla każdego przedsiębiorcy. Wynajem wózka lub roweru gastronomicznego może być w tym przypadku bardzo opłacalnym rozwiązaniem na start. Z kolei w okresie letnim najchętniej spożywanym produktem spożywczym zdecydowanie są lody. Sprzedaż z mobilnej kawiarni to strzał w dziesiątkę, ale głównie podczas wakacji. Ostatnimi czasy to rowery z lodami przeżywają wyjątkowo dobry okres, a branża ta wyceniana jest aż na 1,78 mld zł! Mimo, że sprzedaż jest bardzo uzależniona od pogody, a początek sezonu 2017 nie był idealny, pozostaje to nadal bardzo dochodowy biznes, w który warto inwestować.
Rozważenie plusów i minusów danego rodzaju produktu w aspektach o których piszemy, pozwoli dobrać najbardziej optymalne rozwiązania.
Zapełnij niszę i rozkręć sprzedaż dzięki swojej ruchomej restauracji!
Równie istotną sprawą przy wyborze produktu jest aktualna koniunktura na rynku gastronomicznym. Popularne lokalizacje nasiąknięte są zapiekankami, hamburgerami wątpliwej jakości, czy lodami z automatu. Potencjalni klienci często kierują się zasadą „co najbliżej”, dlatego wózek gastronomiczny lub rower to idealne rozwiązanie, aby zawsze móc ich „złapać”!
Musisz być pewny swojego produktu i zdeterminowany, aby go sprzedać! Ważne jest to, aby wykazywać się kreatywnością i bardzo dobrze przeanalizować rynek, na którym działamy. Musimy szczegółowo rozeznać się, na co jest największy popyt i jak możemy wyróżnić się pośród innych sprzedawców. Obecnie młodość przeżywają produkty bio oraz eko, warto zatem podążyć w tę stronę. Zwiększająca się świadomość klientów wymusza na branży zmiany, ale też daje szansę na znalezienie niszy w nowym otoczeniu, a kto pierwszy to zauważy, będzie miał okazję na ugryzienie większego kawałka tortu!
Podsumowując, twoja wymarzona mobilna kawiarnia jest bliżej niż myślisz, a dzieli Cię od niej tylko kilka ważnych kroków i decyzji. Warto zapamiętać przede wszystkim następujące kwestie:
• dokładnie przeanalizuj rynek gastronomiczny przy wyborze specjalizacji swojej działalności
• inwestuj w wysokiej jakości sprzęty, których potrzebujesz - rower kawowy, mobilny ekspres, wózki gastronomiczne
• rozważaj zarówno wynajem, jak i kupno sprzętów
• wybierz produkt, na który znajdziesz popyt
• bądź kreatywny i znajdź niszę na rynku!
Powodzenia!
(photo by Karen Cantu) źródła:https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/upal-podbija-sprzedaz-lodow-i-napojow-w-polsce,41190